Javascript is deactivated and some parts of the website will not work. Please activate Javascript.

Woordenlijst

Korte uitleg over technische termen

Afkortingen, uitleg en vertalingen voor technische termen van estos zijn hier te vinden.

1st-Party - de enkele werkplek

Bij standalone werkplekken bestaat meestal een directe verbinding tussen uw telefoon en de computer, die ook via het LAN gekoppeld kan zijn.

3rd-Party - de netwerkoplossing

De controle en de aansturing van telefoons, en hun toewijzing aan gebruikers wordt uitgevoerd op een centrale server, die naast toepassingen voor comfortabel beheer, meestal extra, intelligente diensten bieden op het netwerk. Deze vormen de basis voor een betere samenwerking in het team, en bieden dan ook nieuwe voordelen en aanzienlijke toegevoegde waarde ten opzichte van de standalone oplossingen. ProCall Enterprise heeft een uiterst krachtige en schaalbare 3rd-Party CTI-implementatie, die samen met alle VoIP, hybride of traditionele TDM telefoonsystemen samenwerkt, mits hun interfaces CSTA of Microsoft TAPI ondersteunen.

 

Computer Telephony Integration (CTI)

Computer telephony integration (CTI) koppelt de computer of informatie technologie (IT) met de wereld van de telecommunicatie. Met CTI, kunt u automatisch telefoongesprekken opstarten vanuit  computerprogramma's, aannemen en beeindigen. Daartoe kunt u met CTI regelen dat gesprekken met ruggespraak en doorverbinden worden doorgestuurd, of dat conference calls worden opgezet. Typische CTI-programma’s laten alle statussen van zijn telefoon eindapparatuur zien aan de gebruiker, of het nu gaat om vaste of mobiele apparaten.

De integratie van telecommunicatie (TK) met de informatietechnologie (IT) kan worden gedaan op verschillende niveaus: integratie van gegevens diensten, integratie op het niveau van de toepassing en van de gebruikersinterface. Vanuit het perspectief van de CTI zijn er twee fundamentele architecturen, waar ook gemengde varianten mogelijk zijn: 1st-Party CTI voor de standalone werkplek, en 3rd-Party CTI voor werkstations in netwerken.

estos Business Partner

estos Business Partners hebben het eerste niveau van certificering bereikt in het kader van het Partnerprogramma. Met de succesvolle voltooiing van een 1-daagse workshop met inbegrip van de toetsing door de trainer van estos of een van de erkende distributeurs (estos Competence Center), kan de betreffende werknemer van het bedrijf toekenning als estos Business Partner (persoonlijke certificering) behalen. Het bijbehorende bedrijf ontvangt dan toestemming om het estos Business Partner Logo op haar website te plaatsen.

estos Competence Center

estos Competence Centers zijn specifiek door estos aangewezen Distributiepartners in de DACH-regio. Zij hebben de Expert Partner Status en onderscheiden zich ermee, dat zij op hun locaties regelmatig zelfstandig estos Business Partner Workshops aanbieden aan hun dealers. Ze hebben altijd de nieuwste ProCall Enterprise, ProCall Mobile en MetaDirectory versies in gebruik, en zijn aanspreekpunt bij eerste supportverzoeken van de dealers. Zij bieden deskundig advies voor alle estos producten met inbegrip van alle functies voor Collaboration en Federatie technologie, ter verbetering van de communicatie met wederverkopers.

 

estos Expert Partner

estos Expert Partner hebben het tweede niveau van certificering bereikt in het kader van het Partnerprogramma. Met de succesvolle voltooiing van de 2.5-daagse training en het certificatie-examen, kan elke betreffende werknemer van het bedrijf de estos Expert Partner (persoonlijke certificering) toekenning behalen. De betreffende onderneming ontvangt de mogelijkheid om het estos Expert Partner Logo op haar website te plaatsen. Expert Partners hebben ervaring in de marketing en levering van estos oplossingen, en kunnen specifieke klantenvereisten individueel oplossen en aanpassen.

 

Federatie

Federatie is een open standaard voor de koppeling van servers. Daarbij worden server-to-server vertrouwensinstellingen en verbindingen voor de uitwisseling van informatie gedefinieerd tussen domeinen. Inzake communicatie en samenwerking bieden de protocollen SIP / SIMPLE and XMPP de basis. Met Federatie kunnen netwerkservers, zoals ProCall Enterprise, Microsoft Lync, Cisco Jabber of IBM Sametime, gegevens zoals chatberichten, presence of audio/video met elkaar uitwisselen. Als adres van de deelnemer wordt daarbij het Instant Message-Adres gebruikt, die bijvoorbeeld een SIP- of XMPP-adres zijn kan, vergelijkbaar met een e-mailadres.

Het voordeel voor de gebruiker is vergelijkbaar met die van de e-mail: er kunnen meerdere media (multimedia) in de communicatie kunnen worden opgenomen. De noodzakelijke stappen voor een succesvolle inrichting van een Federatie zijn vergelijkbaar met de inrichting van een e-mailsysteem

Instant Messaging

 

Instant Messaging (IM) is een methode van communicatie, die wordt gekenmerkt door korte tekstberichten. Dit wordt ook wel chat of chatten genoemd. In deze methode communiceren de twee of meer personen rechtstreeks met elkaar in realtime, zonder merkbare vertraging, vergelijkbaar met een normale conversatie. Chats worden vaak gebruikt voor een ongecompliceerde en snelle uitwisseling van informatie waar een snelle reactie nuttig of zelfs noodzakelijk is.

Partnerprogramma

Met het estos Partnerprogramm  , richten we ons op de dealers, systeemhuizen en systeemintegrators. Met het programma moet enerzijds een grondige expertise op het gebied van Unified Communications & Collaboration opgebouwd worden door middel van een uitgebreid trainingsaanbod. Anderzijds ondersteunt het estos team haar Partners door actieve verkoopondersteuning en marketing materialen van haar oplossingen aan te bieden. Het estos Partnerprogramma is gebouwd uit twee lagen. Een 1-daagse workshop biedt de opleiding naar estos Business Partner, in de tweede fase volgt een 2,5 daagse opleiding tot estos Expert Partner. Voorwaarde voor deelname aan het programma is de Registrierung als estos Reseller.

Presence-Management

De Presence wordt beschreven als de toestand van een persoon of resource (bijvoorbeeld een vergaderruimte), die bijvoorbeeld kan zijn: afwezig, beschikbaar, bezet, niet storen. De presence geeft aan of een contactpersoon nu beschikbaar of bezet is. Zo kan altijd een passende vorm van communicatie gekozen worden, zoals Instant Messaging, telefoon of E-Mail.

In een professioneel presence-management systeem, is ook de status van de agenda of de status van de telefoon van een persoon opgenomen, waardoor dus een meer nauwkeurige indicatie van de beschikbaarheid mogelijk is. Als een contactpersoon in een vergadering is, wordt dat in de presence zichtbaar als bijvoorbeeld: "bezet – in vergadering". Aanvullend wordt meer informatie over het tijdstip van de vergadering zichtbaar.

Reverse lookup

Reverse lookup, number reverse lookup, of zelfs CLIP zoeken is een zoektechniek, waarbij de contactgegevens worden opgezocht die horen bij het telefoonnummer of internetadres dat wordt ingegeven (bijvoorbeeld naam, adres, klantgegevens, orderstatus).

Een uitgebreide contact database moet worden gebruikt voor een volledige reverse lookup. Deze contact databases zijn over het algemeen telefoonlijsten, directoryservices (bijvoorbeeld Microsoft Active Directory LDAP) of CRM/ERP en zakelijke oplossingen. Deze contactgegevens zijn vaak van verschillende kwaliteit, dat wil zeggen dat de opgeslagen gegevens niet altijd in het origineel kunnen worden gevonden via programmacode. Hier kan dan bijvoorbeeld de MetaDirectory worden ingezet. De MetaDirectory sverzamelt gegevens uit verschillende databases en slaat dit dan zo op, dat een reverse lookup mogelijk wordt.

In combinatie met  ProCall Enterprise , kunt u de zoekinstellingen verder aanpassen, bijvoorbeeld: als er geen rechtstreekse overeenkomst met het telefoonnummer is gevonden, kunt u de laatste 2 of 3 cijfers van het telefoonnummer laten verwijderen en door een 0 vervangen. De juiste opties worden weergegeven in een keuzevak na de hit, en op waarschijnlijkheid gesorteerd. Zo kan dus ook een beller worden geïdentificeerd die vanuit een neventoestel in een grote onderneming belt. De zogenaamde "company zoeken" biedt een nog hogere nauwkeurigheid.

Unified Communications

Unified Communications (UC) toepassingen maken meer effectieve communicatie in bedrijven mogelijk. De workflow van de gebruiker wordt geoptimaliseerd door het minimaliseren van fouten, terugkerende activiteiten worden vergemakkelijkt, en de samenwerking in het team, alsook met zakelijke partners wordt vereenvoudigd. Unified Communications realiseert dus de kerngedachte van de computertelefonie (eenvoudig kiezen, kieshulp, Click2Call), neemt deze over - de marktonderzoeker Gartner noemt hem: "

Vermindering van de menselijke latentie

" factor - ook op andere media zoals e-mail, instant messaging, desktop sharing, videocommunicatie.

In tegenstelling tot een klassieke CTI-oplossing, die is gebaseerd op telefoonlijnen, is Unified Communications software van de nieuwste generatie gebaseerd op een persoon-georiënteerde architectuur. Die zet de communicatiepartner, de "gesprekspartner", in het middelpunt.

Dit door SIP technologieën gedreven principe, is voor een op de lange termijn succesvolle verwezenlijking van een Unified Communications strategie, net zo onderscheidend als het perfecte samenspel met de bestaande ICT infrastructuur.

Achtergrond: Door de convergentie van telefonie technologieën (Voice over IP) is ook een convergentie van software-applicaties op het PC-werkstation ontstaan. Moderne internet georiënteerde protocollen zoals SIP versnellen dit proces. Het doel is om individuelen, teams en organistaties hun taken sneller en meer efficiënt te laten uitvoeren. De klassieke CTI raakt daarbij wel "visueel" iets op de achtergrond, maar onder de oppervlakte wint het aan betekenis, omdat het bijna alle communicatie-georiënteerde zakelijke toepassingen rondom de telefonie verbetert.

Vanuit de traditionele CTI toepassing "kieshulp" werd een suite van toepassingen het onderwerp van Unified Communications. Daartoe behoren aanvullend aan CTI en presencemanagement ook instant messaging diensten, die zich voor snelle, vertrouwelijke communicatie met collegas, klanten en Partners reeds tegenover email geprofileerd hebben, net zoals desktop sharing en videocommunicatie. Overzicht en controle van de meer geavanceerde gebeurtenissen op de werkplek verkrijgt de gebruiker door individuele, voor een optimale doorstroming van het werk aanpasbare interfaces. Op de server is er transparantie. De behoefte aan integratie met andere toepassingen zou anders niet te bereiken zijn.

WebRTC

Onder het begrip webRTC verstaat men een aantal door Google onder het open-source project webrtc.org genomen standaardiserings-initiatieven. Hierbij wordt door diverse normalisatie-instituten samengewerkt op het gebied van real time Internet verkeer (real time communicatie: RTC). Hierdoor kunt u een directe verbinding maken (peer-to-peer: P2P) tussen twee webbrowsers. Deze verbinding maakt de uitwisseling van audio/video of andere bestanden in real-time mogelijk. De normalisatie-instellingen zijn de Internet Engineering Task Force (IETF) en de W3C (World Wide Web Consortium). webRTC heeft het potentieel om ons communicatiegedrag dramatisch te veranderen omdat vele hindernissen zullen verdwijnen voor gebruikers en programmeurs. In ieder geval versnelt webRTC de aanvaarding van audio/video communicatie, omdat geen PlugIns of merkgebonden technologieën nodig zijn voor het gebruik. Het gebruik van een compatibele browser (Google chrome, Mozilla) een camera en hoofdtelefoon zijn voldoende.